Iidsed ajurveeda nipid kehakaalu langetamiseks

June 1, 2017

 

Kui saabub kauaoodatud soe aeg, siis osad meist märkavad oma õnnetuseks ka seda, et kogu talve raskus ja pehmus on ümber kolinud meie puusadele, reitele  ja tuharatele. Ajurveedal on sellele tegelikult loogiline seletus. Talvel, kui loodus puhkab, vajab ka meie keha rohkem puhkust. Meie ühiskonnas aga on talv just suureks töötegemise perioodiks kujunenud, mil tihti ununeb ära, et siis on just eriti oluline pikem ööuni ja korrapärane ning teadlik toiduvalik. Kuid just siis kipume haarama käe magusa ja raskesti seeditava toidu järele. Tagajärjed aga ilmnevad koos sooviga selga panna kevadised lühikesed kleidikesed. Kuid mitte kõigil, pigem on see probleemiks neile, kelle kehas on loomulikult rohkem vee ja maa elementi, mis talveperioodil kuhjuma hakanud on.

Kevaditi kuulen paljusid oma tutvusringkonna naisi kurtmas oma kehakaalu üle. Olles ise juba mõnda aega ajurveedaga sinasõber olnud, saan aru, et kahjuks pole tihti üldse asi liigses kehakaalus vaid pigem väheses enesearmastuses. Kurb on vaadata kuidas naised omale koogitükki keelavad, öeldes kui pekiseks ja inetuks see need teeb. Kas sa oma sõbrannale ütleksid nii? Mitte mingil juhul. Kuid iseendale küll- ja veel kõva häälega teiste kuuldes.

 

Miks see enesearmastus siis on ja kuidas seda suurendada?

Loomulikult ei ole enesearmastus oma ihadele järgi andmine ning saiade näost sisse ajamine, kuid iseendale inetute sõnade ütlemine ja enesega kurjustamine teeb sama välja. See tekitab alateadlikult veelgi rohkem väärtusetuse tunnet mis omakorda tekitab liigset söögiisu ning vajadust magusa järele.  Söömise, eeskätt magusa söömisega,  kompenseerime just armastuse ja läheduse puudumist. Kuid see heaolutunne mis sel moel tekib on väga lühiajaline, õige pea vajad selleks, et õnnelik olla uut koogitükki- nii see sõltuvus tekibki.

Kui meie keha toiduks on söök, siis meie hinge toiduks on armastus. Kui meie suhetes, töös või eraelus pole piisavalt armastust, siis hakkame kompenseerima seda söömisega. See ei ole aga enam tegelik nälg vaid tegu on hoopis emotsionaalse näljaga.  Kui nüüd täpsamalt mõelda, siis  ülekaalulised inimesed oma keha enamasti  ju ei armasta, nad tunduvad endale paksu ning  inetuna ja seetõttu suhtuvad oma kehasse kui oma hinge kodusse, põlgusega.  Loodus aga on andnud parima ja  siia ilma loonud sind väga erilisena-  just sellisena nagu sa oled, kannad sa edasi oma väärtust ja salapära. Kui loodus on andnud sulle suurema kehaehituse, siis on ta suure tõenäosusega andud sulle ka rohkem tugevust, aeglust, tähelepanelikkust, romantilisust, headust ja pehmust, seda nii hinge kui keha tasandil. Need on erilised omadused, mis võimaldavad  sul saada head kontakti looduse ja iseendaga. Sinu ülesanne on need omaks võtta, neid armastada ja neid teadlikult rakendada. Need ongi sinu tegelikud väärtused, mille oled looduselt erilise kingitusena saanud. Ja kui sa täna oledki veidi kogukam kui paari aasta eest, siis on ka see hetkel okei, selle pärast ei ole sa veel  inetum või vähem armastusväärsem, see lihtsalt aitab sul oma kehast paremini aru saada ja edaspidi oma kehale parimat pakkuda. Milline suurepärane võimalus, eksole. Kui Sa veel nii ei tunne, siis võiksid teha teha igal hommikul  sellist harjutust. Mine peegli ette ja ütle peeglist vastu vaatavale inimesele „tere hommikust” sellisel viisil nagu peeglist vaataks sulle vastu maailma kõige kaunim ja ihaldusväärsem inimene. Imetle kordamööda nii enda kui oma peegelpildi silmi, suud, nägu ja keha nii nagu poleks maailmas mitte kedagi kes on vastupandamatum. Tee seda iga päev. Ei, see ei ole enesepetmine vaid see on tore  mäng, mille abil õpid nägema iseend nii seest kui väljast, märkama iseenda ilu ja erilisust, seda mis teeb sinust kauni ja särava inimese.

Teine ja minu meelest kõige olulisem asi on lõpetada enda kritiseerimine, maha tegemine ja teistega võrdlemine. Sind ei ole võimalik kellegi teisega võrrelda, sest sa oled täiesti unikaalne. Samamoodi ei saa sa ju võrrelda päikest ja kuud- päike särab päeval ja kuu öösel, kuid päike ei ole ju parem kui kuu ja vastupidi.

 

Ajurveeda mõistes on ülekaalulisus seisund, kui kõhule, puusadele, reitele, rindade ümber on kogunenud liigset massi. See tekib tavaliselt siis, kui liiga palju süüa, liiga palju istuda ning vähe liikuda. Ülekaalulisus võib eelduseks olla aga diabeedile, kõrgvererõhutõvele, liigesepõletikele. Ülekaalulisel inimesel on üldiselt väga hea seedetuli, kuid kudede rakusisene tuli on nõrk, ehk siis mida rohkem selline inimene kaloreid tarbib, seda vähem keha neid põletab ja need muutuvad hoopiski rasvkoeks. Rasvumise põhjuseks võiva olla ka hormonaalsüsteemi häired, stress ja emotsionaalne söömine, toiduaegade vaheline näksimine ning liigne alkoholi tarbimine. Kuid põhipõhjus on siiski vähene liikumine ja liigne söömine.

 

Mida siis ülekaaluline inimene peaks silmas pidama, et kaalu alandada:

Toitu tedlikult. Jäta oma toiduvalikust välja magusa maitsega ja rasked toiduained ja liiga vesiseid toiduained. Vähenda oma menüüs piimatoodete hulka, eriti raske on kehal seedida külma piima, juustu, jogurtit ja jäätist. Kindlasti väldi neid tooteid õhtusöögiks. Piima tarbi harva ja siis ka soojalt koos vürtsidega. Gheed ehk võirasva võid siiski mõõdukalt toidu valmistamise juures kasutada.

Lisa oma menüüsse palju juurvilju ning kindlasti ka värsket salatit.  Väldi praetud, eriti fritüüritud toitu.

Magusast eelista kindlasti looduslikku magusat, kuid ära pinguta ka nendega üle, sest magus on raskesti seeditav. Magusate  toiduainete hulka kuluvad lisaks miustustele ka piim, nisu, bataat, kartul, riis, porgand. Väldi ka avokaadosid, banaani, sojat- need on väga rasked. Kurk, arbuusid ja melonid aga liga vesised.

Kuna liha on samuti raskesti seeditav, siis kindlasti jäta oma menüüst välja punane liha, paar korda kuus luba endale aga kana või kala kui kuidagi ilma ei saa.

Kõige hullemad kaalu tõstjad on  paljude lemmikud hommikused võileivad, mida kehal on väga raske seedida. Võileibade asemel söö pigem sooja putru. Püüa puder keeta piimata. Kui oled kaaluga juba pikemat aega hädas olnud, siis võid jätta ka hommikusöögi vahele ja teha endale varajase lõunasöögi kella 11 paiku. Üldiselt lõunasöök peakski olema kõige tugevam ja suurem toidukord päevas. Kindlasti söö sooja toitu, sealhulgas palju juurvilju ja suppe.

Õhtusöök olgu  kerge ja vähemalt 2 tundi enne magamaminekut.

Näri toitu korralikult ning isa toidule ka vürtse- vürtsköömned, kaneel, koriander, apteegitill, kardemon jne

Väldi toidukordade vahelist näksimist, söö ainult siis kui kõht tõesti tühi on.

Toitumine on väga põhjalik teema ja  täpsemate nõuannete saamiseks tuleks siiski ajurveeda nõustamisele tulla.

 

Vesi on küll väga oluline, kuid sellega liialdamine ei ole ka hea. Vesi on oma omaduselt raske ja teda on raske seedida. Vesi mida jood olgu pigem soe, sest külm vesi aeglustab ainevahetust veelgi. Kergemini seeditavaks teeb vee tema eelnev keetmine.  Kui sa sooja vett juua ei suuda, siis joo ingveri- või kaneeliteed.  Väldi aga kindlasti külmi jooke ning joomist enne sööki või söögi ajal. Kui tunned, et soovid siiski toidu kõrvale juua, siis pigem joo kuuma vett ja väikeste lonksudega. Liigne veetarbimine võib samuti kehakaalu suurendada, eriti just vahetult enne magama jäämist.

 

Kehaline koormus on see, mida ka tihti ülekaalulisusele kalduvad inimesed vältida püüavad. Et kaalust alla võtta, siis tuleb jälgida lihtsat matemaatikat- põletada rohkem kaloreid kui neid süüa. Ajurveeda soovitab päeva alustada joogaharjutustega. Tõhusad on päikesetervitused, kobra poos, kaameli poos, jalad ees istudes ette painutamine. Kindlasti tuleks lisada ka oma päeva vähemalt pooletunnine jalutuskäik. Sobilikud on ka kergemad jõuharjutused ja ujumine, mis aitavad hästi rasvkudet põletada.

Peale trenni aga kipub ülekaalulisi janu ja isu kimbutama. Kindlasti ei ole hea siis kätt kohe külma vee või snäki poole sirutada. Piirduda tuleks sooja taimeteega.

 

On veel paar asja, millest tuleks kindlasti hoiduda. Esiteks  alkohlolist, sest alkohol lisaks sellele, et ta annab palju lisakaloreid, on ka suurepärane söögiisu tekitaja. Samuti suitsetamine.

Teiseks püüa vältida päevast magamist, sest see aeglustab ainevahetust veelgi. Lõunasöögijärgne aeg on maakeeli looduse poolt ette nähtud selleks, et viia toitained organismis vajalikesse kohtadesse laiali,  kui sa aga sel ajal magad, siis see funktsioon peatub ja kõik ladestub rasvkoeks.

 

Lõpetuseks lisan veel mõned head nipid, mis aitavad rasketest hetkedest üle saada.

*Kui tunned nälga, siis joo kaas sooja vett, millele lisad teelusikatäie mett ja veidi laimimahla.

*Algul on kindlasti raske kinni pidada söögiaegadest. Kui sa kuidagi teisiti ei saa, siis söö vahepalaks pigem porgandit või rosinaid.

*Üks väga tõhus vahend on hommikul peale ärkamist juua tass sooja vett, sinna võib lisada ka poole sidruni mahla, kuid kindlasti tunneta, kas sidrun sulle sobib või mitte. Kui sul on kehas palju tuleelementi, siis sidrun võib tekitada maovaevusi.

*Ükskõik mida oled hetkel valinud süüa, söö  seda rõõmu, armastusega ja tänulikkusega, sest armastus on parim ravim nii sinu kehale kui hingele.

 

Kõige olulisem on aga iseendale olla parim sõber täna ja iga päev . Ole enda vastu leebe ja hooliv, toeta end igal hetkel nii nagu sa jagaksid toetust oma parimale sõbrale. Anna endale aega, et su keha saaks muutustega kohaneda ning unusta kriitikameel, mis tegelikult su enesehinnangule veelgi laastavamalt mõjuda võib.  Aegajalt luba endale heade sõprade seltsis tükk kooki ning naudi seda nagu sööksid maailma kõige tervislikumat rooga. Keha tuleb suurepäraselt väikeste patustamistega toime, kui sa suurema osa ajast temasse õigeid valikuid tehes armastuse ja lugupidamisega suhtud. Sa oled väärt igal hetkel vaid parimat!

 

Aet Sillaste

 

Artikkel on avaldatud aprillis 2017 ajakirjas Naised veidi lühendatud versioonis.

Please reload

Olulisemad postitused
Ilmunud
Please reload

Arhiiv
Please reload

Otsi

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Jälgi mind ka sotsiaalmeedias
  • Facebook Basic Square