Ajurveeda abil stressi ja peavalude vastu

September 30, 2019

Kes poleks aeg-ajalt väitnud, et tal on stress või peavalu? Ma arvan, et peaaegu
igaüks. Seepärast pööramegi seekord tähelepanu just neile kahele probleemile.
Jah, stressi on viimasel ajal väga palju. Ükskõik kuhu läheme, iga olukord võib olla
stressiallikas: pikk poe- või arstijärjekord, täistuubitud ühissõiduk, liiga palju tööd,
koolipinge või suhte- ja pereprobleemid. Väike lühiajaline stress võib olla isegi hea,
sest paneb pingutama. Kui stress muutub lahendamata murede tõttu pidevaks, siis
võib see kahjustada tervist ning põhjustada mõne raske haiguse. Pikaajaline stress
võib tekitada südame-ja vererõhuhädasid, allergiaid, astmat, unetust ja
psüühikahäireid. Tervisekatsumused, mida stress võib esile kutsuda,võivad olla üpris
mitmekesised.

 


Kuidas stress väljenduda võib?
Tavaline stressiilming on see, kui inimesele tundub, et kõik vajalik on tegemata, aga
aega pole enam üldse. Kas sina tunned mõnikord nii?


Ajurveedas jagatakse inimesed laias laastus kolme tüüpi:vata, pitta ja kapha. Iga
tüübi stressitundlikus on isesugune ning samuti stress võib neil väljenduda erinevate
terviseriketena
Vata tüüpi inimestel domineerib õhu energia, mis teeb nadmuutlikuks, ebakindlaks ja
rahmeldavaks. Nende ainevahetus on korratu, neid vaevavad tihti gaasid ja
kõhukinnisus. Seda tüüpi inimestel kaasnevad stressiga enamasti hirmud,
ärevushäired, peavalud,unetus ja isegi foobiad.
Pitta tüüpi inimestel domineerib tuleenergia. Loomult on nad tegusad, sihikindlad,
konkreetsed ja vahel ka üsna terava keelega. Nende ainevahetus on kiire ja
seedimine üldjuhul hea. Pitta tüüpi inimeste stress väljendub enamasti mao- või
soolehaavandite või vihahoogudena. Neil võivad stressiga kaasneda kõrge vererõhk
või migreenihood.
Kapha tüüpi inimestel domineerivad vee- ja maaenergia. Nad on enamasti suure
kondi ja hea unega, loomult heatahtlikud, kuid aeglased ja pisut laisad. Ka nende
ainevahetus on aeglane. Kapha tüüpi inimesed kipuvad stressiseisundis palju
sööma. See võib endaga kaasa tuua veresuhkru tasemetõusu ja diabeedieelse
seisundi. Samuti võib seda tüüpi inimestel stress põhjustada astmat, allergiatja
kilpnäärmehädasid.


Kõigepealt püüa leida halva enesetunde põhjus. Õpi olema tänulik.
Mõtle rahulikult, kas sinu halba enesetunnet põhjustab suhe, töökoht või miski muu.
Proovi kirja panna, mida saad muuta ja mida mitte. Hakka leidma võimalust muuta
seda, mis on sinu võimuses. Mõtle, kas töö ja suhe valmistavad sulle rõõmu. Kui
vastus on ei, peaksid oma elus midagi ette võtma: vahetama töökohta või partnerit
või leidmamõne hobi, millest oled ammu unistanud – olgu see siis käsitöö, maalimine
või matkamine.
Tihti on üks põhjus negatiivne mõtlemine. Inimene keskendub sellele, mida tal pole
või mida ei saa muuta. Püüa alati keskenduda lahendusele ja võimalustele ning
mõelda kõigele armastuse ja tänuga. Enne magamaminekut võiksid loetleda
vähemalt viis asja ja inimest, mis sinu päeva rõõmsaks tegid ning keda sa selle eest
tänada soovid. Kui mina õppisin tänama, siis mu maailm muutus, avastasin hoopis
helgemad väärtused.
Täisväärtuslik uni
Mulle on see hea tervise kõige tähtsam võti. Kell kümme õhtul magama!
Tihti inimene ei märkagi stressi enne, kui kallal on mõni haigus. Paljudele on tavaline
magada ööpäevas vähem kui seitse tundi, kusjuures uneaeg algab
pärastkellakümmet. Inimene harjub väsinud olekuga ega pruugi tähele panna, kui
kurnatud ja väsinud ta on juba mõnda aega olnud. Puhata ei ole aega, sest töö tahab
teha. Paraku on nõnda, et puhanuna suudab inimene sootuks rohkem kui väsinuna.
Võin oma kogemusest öelda, et mõni mõtlemisülesanne või kirjatöö, mis võib õhtul
võtta aega mitu tundi, saab hommikul seitsme-kaheksa paiku valmiskõigest poole
tunniga. Muidugi kui sellele on eelnenud kosutav uni.Kõigil on tähtis minna magama
hiljemalt kell kümme, sest kella kümne ja kahe vahel tegeleb keha seedimise
taastamisega ja toodab seedeensüüme. Kui sellel ajal üleval oled, siis kulub keha
tuleenergia kehatemperatuuri hoidmisele ja ensüümide tootmiseks seda enam ei
jagu. Nõnda jäävad ensüümid tootmata ja selle tagajärjel ka toit seedimata.
Seedimata toit tekitab kehas mürgist ainet, mis hakkab aja jooksul kuhjuma ning
põhjustab haigusi.
Puhkus tööst ja nutiseadmetest
Iga inimene väärib puhkust. Isegi siis, kui tal on palju teha ja aega vähe. Puhata on
vaja!Olen klientidele ja õpilastele soovitanud, et kui teistmoodi ei saa, siis tuleb
puhkus nagutööülesandedkipäevaplaani sisse kirjutada. Puhkus kuulub täpselt
samamoodi kui söömine, uni või WC-s käimine inimese põhivajaduste hulka. WC-s
käimist me ju edasi ei lükka, puhkust aga millegipärast küll.
Ma ise olen hea näide. Teen tihti nädalavahetustel koolitusi ja kippusin vahepeal ära
unustama, et pean võtma nädala sees mõne vaba päeva, kuiei tegele ühegi tööga
ning ei vasta kirjadele ega kõnedele. Eraettevõtjale tundub see vahel võimatu, aga
seda on vaja, et end koguda, säästa ja taastada ning siis tarmukamalt ja rõõmsamalt
edasi toimetada.
Samuti on tähtis võtta aeg-ajalt päevake puhkust nutiseadmetest. Virvendav ekraan,
kiiresti liikuv pilt, sinine valgus ja meeletu infotulv on suur stressiallikas. Pealegi pole
enamikuteabega midagi peale hakata, see üksnes väsitab ning piirab privaatsust
jaisiklikku aega. Ühest küljest on tore, et on võimalik 24 tundi maailma ja sõpradega
ühenduses olla, kuid teisest küljest tekitab see paljudes ka eelduse ja arvamuse, et
sinuga võib iga kell privaatkanalit mööda ühendust võtta ja nõu küsida ning kui kohe
ei vastata, võib info kaotsi minna. See tähendab, et aega ja tööd enam ei plaanita,
teise inimese aega ei arvestata ning peetakse loomulikuks, et kõiki toiminguid saab
teha millal tahes.
Kui tänapäeval saab juuksuriaja netis kinni panna kas või kell kaks öösel, siis
paarkümmend aastat tagasi tuli selleks tööajal helistada või kui telefoni polnud, siis
ise kohale minna. Öösel magati,siis ei tehtud plaaneja suheldudoma tervise arvelt.
Tasakaalus inimene vajab rutiini ja plaanitud puhkust tööst, telerist ja
suhtlusportaalidest, mis tõmbavad su endasse justkui tolmuimeja tolmukübeme.
Inimesed, kes teevad öötööd, peaksid mõtlema muutusele, sest öine ülevalolek ei ole
loomulik.
Too oma päeva rohkem rutiini, rahustavat tegevustja rituaale
Etajurveedajärgi on stress paljuski seotud meeleolu kõikumise ja rahmeldamisega,
tuleks ellu tuua rohkem rutiini. See tähendab tõusta üles iga päev ühel ja samal
kellaajal, süüa kolm korda päevas kindlatel aegadel ning minna magama ühel ja
samal ajal. Õhtusse tasuks plaanida päeva ja lähedaste tänamise rituaali ning
hommikusse joogaharjutused, meditatsiooni või hingamisharjutused.
Joogaharjutustest on stressi puhul väga head kobraasend ja turiseis.
Päeva jooksul võid toimingute vahele teha teejoomis- või jalutusrituaali. Rituaalid
saavad elu osaks ja pidepunktiks, mis aitab edasi liikuda. Meditatsiooni,
hingamisharjutuste ja joogaasanate omandamiseks tasub minna esialgu joogatundi.
Ära unusta käia vähemalt kord nädalas looduses. See rahustab rohkem, kui arvata
oskad. Kallista puid, kaseeannab häid tulemusi.
Soe tervislik toit, soe seesamiõli, soojad riided ja soe vann
Katsu süüa tervislikult. Sinu toit olgu värskelt valmistatud, 80 protsenti sellestolgu
keedetud ja küpsetatud. Kindlasti valmista toitu ghee ehk selitatud võiga ning suure
hulga armastusega. Kasuta võimalikult palju puhtaid hooajalisi kodumaiseid ande.
Toitumiseks on ajurveedal rohkesti häid nõuandeid, kuid igale inimeseletuleb
läheneda individuaalselt, seetõttu on mõistlik pöörduda ajurveeda praktiku poole.
Hea stressiravim on soe vann, millele on lisatud kolmandik tassi ingverit ning teist
sama palju söögisoodat.
Ajurveedassoovitatakse maandada stressi õliprotseduuridega. Mõnus ja rahustav on
masseerida end hommikulenne duši alla minekut sooja seesamiõliga. Pane kindlasti
veidi seesamiõli ninna ja kõrva. Ninna sobib väga hästi ka ghee. Enne
magamaminekuttee sooja seesamiõliga jalamassaaži ning pane jalga soojad
pehmed sokid, et tuleks mõnus ja rahulik uni. Püüa voodis olla hiljemalt kell kümme.
Austa oma aega ja eesmärke
Tavaliselt kipub stressis inimene olema kõikuva meele ja rahutu hingega. Et
enesetunne on kord parem, kord halvem, kaob mõnikord tahtejõud. Ära lase end
käest; kindlaksmääratud aegadest tuleb kinni pidada, võetud ülesanded täita.
Kui palud kelleltki abi, siis võta nõuandeid, protseduure ja uusi kokkusaamisi tõsiselt.
Olen üsna tihti täheldanud, et need, kes kiiresti loobuvad või aja üles ütlevad,
satuvad veel suuremasse masendusse ja süüdistavadoma hädades kogu maailma.
Mõnikord tuleb ennast sundida järgmist sammu astuma. Siinkohal on mõistlik
mõelda: see on mulle hea ja kasulik”.


Peavalusid on kolme liiki.
Stress on tihti – kuid kindlasti mitte alati – peavalude põhjus. Suur osaon ka
seedimisel ja toiduvalikul. Ajurveedas eristatakse laias laastus vata, pitta ja kapha
tüüp peavalu
Vata tüüpi peavalu. Vata inimeste hirmud, üksildustunne, stress, kõhukinnisus
(jämesoolde kogunenud mürgid) ja närviline olek ärritavad vatat veelgi. See
omakorda pingestab luustikku ja lihastikku ning tekitab peavalu. Tunda annavad
need end enamasti kuklapiirkonnas või paremal peapoolel, mõnikord kiirgavad ka
ettepoole. Valud on enamasti torkivad või migreeni moodipulseerivad ning saavad
alguse pinges kaela-ja turjapiirkonnast. Need ägenevad maapinnast kõrgemale
tõustes ning lähevad tugevamaks, kui end liigutatakse.
Kuna seda peavalu põhjustab tihti kõhukinnisus, siis võiks teha endaleaeg-ajalt poole
tassi kehasooja seesamiõliga klistiiri. Õli tuleb pärasooles hoida 5–10 minutit. Samuti
tasub paar nädalat võtta enne magamaminekut pool teelusikatäit triphala pulbrit
lahjendatuna soojas vees. Triphalat saab ökopoest.
Ühtlasi on hea teha sooja seesamiõliga kogu keha massaaži ning
tilgutadahommikulsõõrmetesse gheed. Enne magamaminekut sobib nagu stressi
korralgiteha sooja seesamiõliga jalamassaaži ning viis kuni kümme minutit
peamassaaži. Kui kogu keha massaažiks võib õli olla üsna soe, siis peamassaažiks
sobib leige.
Kui oled vähe vett joonud, võid valmistada lahuse, kus on poole liitri vee kohta
supilusikatäis suhkrut, veerand teelusikatäit soola jakümme tilka laimimahla. Kui ka
see peavalu ei vaigista, siis tee muskaatpähklipulbrist pasta, määri seda kuklale ning
hoia umbes pool tundi.
Söö igapäevsooja küpsetatud toitu ning joo soojendavate vürtsidega teed või kuuma
vett.
Pitta tüüpi peavalu on põhjustatud ülehappesusest, mis tähendab, et keha
kuumeneb üle. Valu paikneb enamasti oimutasandil pea keskel silmade taga, on
kõrvetava, pulseeriva, terava ja läbiva iseloomuga ning võib teha inimese kergesti
ärrituvaks. See peavalu ägeneb kuumas toas või päikese käes ninghapust ja
vürtsikast söögist ja joogist (vein, juust, hapud puuviljad, äädikased toidud,
indiapärased road).
Need peavalud on tihti seotud mao ja soolestikuga. Kindlasti peaksid seda tüüpi
peavalude all kannatajad katma päikese käes pea.
Pitta peavalu puhul võiks süüa midagi magusat: datlit, banaani jaisegi jäätist, mida
tavaliselt ajurveedas ei soovitata. Joogiks on hea jahutava toimega tee. Sega
vürtsköömneid ja koriandriseemneid, võtateelusikatäis tassi kuuma vee kohta, lase
tõmmata, jahuta ja joo.
Ka pitta peavalu puhul aitavad gheega ninatilgad. Samuti on tõhus õhtune
peamassaaž, aga seda võiks teha vedela jahutava kookosõliga. Kookosõliga
niisutatud vatilapi võib siduda kogu ööks salliga pealaele.
Kapha tüüpi peavaludtulenevad enamasti kehas, sealhulgas siinustes olevast
limast. Neid on tunda ninakoobaste ja otsmikupiirkonnas. Enamasti tuleb neid ette
talvel ja varakevadel ning hommikul ja õhtul. Seda tüüpi peavalu on rusuva loomuga.
Kapha tüüpi peavalu esmaseks raviks ja ennetuseks tulebloputadanina
soolalahusega. Häid tulemusi annab ka eukalüptiaur. Laseligemale kümme tilka
eukalüptiõli kuuma keedetud vette ja hinga seda auru rätiku all kümme minutit. Sisse
võid hingata ka ingveritee auru, olles keetnud ingverit 15 minutit.
Veel võib põskkoobastele määrida õhukese kihina kaneelipulbrist ja leigest veest
tehtud pastat või kalmusejuurepulbri pastat. Viimane tuleks panna riidelappide
vahele, et see nahka ei kõrvetaks.
Kapha tüüpi peavalu korral tuleks hoiduda õlimassaažist, sest sellest võib tekkida
hingamistakistus. Lima hakkab liikuma, kuid siinused on turses.
Kui peavalu on kestnud juba kolm-neli päeva, tasub pöörduda arsti poole – eriti kui
valuga kaasnevad teised haigusnähud.
Igal juhul on nii stressi kui peavalu ennetuseks tähtis teha endale
igapäevpeamassaaži ning järgida rahulikku ja tasakaalukat elustiili ja tervislikku
toitumist ka siis, kui pea ei valuta. Pitta ja vata tüüpi peavalu all kannatavad inimesed
võiksid peamassaaži teha kolm-neli korda nädalas.

 

Avaldatud juuli "Tervendaja" ajakirjas

 

 

 

NB! Kui soovid, et Sul  järgmisel aastal on ajurveedalikud nõuanded ja soovitused alati käepärast võtta, siis tee juba praegu eeltellimus! 

AJURVEEDA KALENDERMÄRKMIKULE "AASTA ARMASTUSEGA 2020"

Tellimuse saad teha  SIIN

Tehes tellimuse juba kohe praegu läbi Hooandja, toetad sellega võimalust, et kalendermärkmik saaks ilmuda.

TÄNAN SIND!

Please reload

Olulisemad postitused
Ilmunud
Please reload

Arhiiv
Please reload

Otsi

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Jälgi mind ka sotsiaalmeedias
  • Facebook Basic Square

© 2019 Värvipidu OÜ, Kõik õigused kaitstud.                                                                    info@heatuju.ee Aet Sillaste 5068243